Beeldarchief
Vanaf 1860 ging heel Nederland op de schop! En hoe! Fotografen volgden het proces op de voet. Zo zag je de negentiende eeuw nog nooit!
Beste Non-Fictie van 2021 volgens VPRO Gids
Vanaf 1860 ging heel Nederland op de schop! En hoe! Fotografen volgden het proces op de voet. Zo zag je de negentiende eeuw nog nooit!
Beste Non-Fictie van 2021 volgens VPRO Gids
Vanaf 1860 ging heel Nederland op de schop! En hoe! Fotografen volgden het proces op de voet. Zo zag je de negentiende eeuw nog nooit!
Beste Non-Fictie van 2021 volgens VPRO Gids
Den Haag profileert zich als internationale stad van vrede en recht. Met onder meer het Vredespaleis en het Internationaal Strafhof is Den Haag dat ook. In het stadsbeeld is dat nog weinig zichtbaar. Dit project brengt daarin verandering.
Nederland verandert (om te behouden): De wereld staat voor grote veranderingen. Als een land heeft aangetoond zich aan omstandigheden aan te passen en nieuwe toekomst te bieden dan is het Nederland wel. Hoe en waar ging Nederland op de schop? De transities in het verleden als decor en inspiratiebron voor de grote maatschappelijke opgaven waar we nu voor staan.
Met het Haags Historisch Museum legden Arthur Meijer en ik de basis voor de app Naar Toen op een moment dat de app nog in de kinderschoenen stond.
Toen de machinistenwoning vrij kwam, wilde het bestuur van dit museum het museum uitbreiden en professionaliseren. Prachtig hoe mooi vrijwilligerswerk hier samenkomt met een indrukwekkende presentatie van een zeer kwetsbare plek in Holland.
Nergens verliep de verandering van het land zo dramatisch als in en rondom de Zuiderzee. Voor filmers vormden de afsluiting en droogmaking ervan een onuitputtelijke bron van inspiratie. Het leverde prachtige films op die ik beschreef en ook toon in het boek ‘Hoor, hoor de dijk is zicht’ en op de tentoonstelling en gelijknamige film Zuiderzee in beeld.
Onderzoek naar de mogelijkheden om het oude gemaal Beijerinck als museum in te richten. Tot nu toe nog niet gerealiseerd. Het zou jammer zijn als er de schouders er niet worden onder gezet om van deze plek een gedenkwaardig monument te maken.
Zeer kort na de afschuwelijke ramp namen ambtenaren interviews af met ooggetuigen. Andere ooggetuigen schreven hun verhaal op. Misschien zijn gebeurtenissen tijdens zo’n catastrofe nog nooit zo goed vastgelegd. Jan Terlouw schrijft in zijn voorwoord: ‘Willem van der Ham brengt de watersnoodramp heel dichtbij’.